– mgr Milena Stefańczyk – logopeda
ORGANIZACJA TERAPII LOGOPEDYCZNEJ W PRZEDSZKOLU
Na początku roku szkolnego w przedszkolu przeprowadzane są przez logopedę badania przesiewowe. W badaniu uczestniczą dzieci 3, 4, 5, 6-letnie. Ich celem jest ustalenie aktualnego poziomu rozwoju mowy dzieci.
W zakresie badania wstępnego logopeda szczególną uwagę zwraca na:
1) zdolność wypowiadania się;
2) prawidłowość wymawiania dźwięków mowy i wyrazów;
3) budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego.
4) stan uzębienia
Na podstawie wyników badań przesiewowych logopeda kwalifikuje dzieci do zajęć terapii logopedycznej.
Pełna diagnoza logopedyczna obejmuje:
1) Badanie artykulacji poszczególnych dźwięków mowy (Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym);
2) Budowa i sprawność narządów mowy;
3) Badanie słuchu fonemowego;
4) Sposób oddychania, żucia, połykania.
Rodzice dzieci zakwalifikowanych do terapii uzyskują ustną informację o wynikach badań przesiewowych, o potrzebie dodatkowych konsultacji specjalistycznej: laryngologicznej, stomatologicznej i ortodontycznej lub audiologicznej. W trakcie konsultacji indywidualnych rodzice mają możliwość uzyskania informacji na temat rozwoju mowy dziecka.
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie lub zespołowo w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń. Istotne w planowaniu pracy są informacje uzyskane od rodziców dzieci i nauczycieli.
Indywidualna praca z dzieckiem w początkowej fazie nastawiona jest na nawiązania kontaktu, pozyskanie zaufania oraz zachęcenie i zmotywowanie do uczestnictwa w zajęciach. Terapia logopedyczna przeprowadzana jest zgodnie z zasadami dydaktycznymi, opiera się na zasadzie: systematyczności, stopniowania trudności, utrwalania, aktywnego i świadomego udziału dziecka. Ćwiczenia prowadzone na zajęciach obejmują:
• pracę nad bogaceniem słownika dziecka;
• pracę nad stymulacją świadomości językowej m. in. kształceniem form gramatycznych;
• pracę nad korygowaniem wymowy (zaburzeń artykulacyjnych).
Cała terapia składa się z dwóch zasadniczych etapów:
1) wywołanie prawidłowego wzorca artykulacyjnego danej głoski;
2) utrwalenie tego wzorca w ciągu mownym (wprowadzenie go poprzez szereg ćwiczeń do spontanicznej mowy dziecka).
W czasie zajęć logopedycznych prowadzone są również ćwiczenia wspomagające artykulację:
- ćwiczenia usprawniające narządy mowy;
- ćwiczenia oddechowe;
- ćwiczenia wyrazistej artykulacji samogłosek;
- ćwiczenia słuchu fonemowego.
W dbałości o wymowę dziecka należy kierować się zasadą, że im wcześniej rozpoznamy trudności i zaczniemy je pokonywać, tym mniej pracy będzie to kosztowało dziecko, ponieważ nieprawidłowe nawyki będą krócej utrwalane.
Zaangażowanie rodziców ma największy wpływ na przebieg terapii logopedycznej. Rodzice mają za zadanie utrwalenie z dzieckiem opracowanego w gabinecie logopedycznym materiału, gdyż tylko wtedy, można przejść do następnego etapu ćwiczeń.
Logopedia 2020/2021
Logopedia
- Szczegóły
- Rafał
- Kategoria: Zajęcia dodatkowe